Με 10 παρεμβάσεις το Υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί να επαναφέρει την Οικονομία σε τροχιά ανάπτυξης

Με δέκα παρεμβάσεις σε όλο το φάσμα της οικονομίας το υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων επιχειρεί την προσέλκυση επενδύσεων και την αναθέρμανση της αναπτυξιακής πορείας.

Συνέντευξη Τύπου υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη.

«Δέκα Προτεραιότητες για την Ανάπτυξη και τον Πολίτη»

28-8-2012

Στις αρχές Αυγούστου σας ενημερώσαμε για τις προτεραιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που αφορούσαν διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας.

Θεωρώ ιδιαίτερα θετικό για τη χώρα μας ότι εκείνες οι εξαγγελίες χαιρετίστηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στοιχείο που και αυτό με τη σειρά του επιβεβαιώνει τη σταδιακή αλλαγή κλίματος απέναντι στη χώρα μας, όπως σημείωσε και ο Πρωθυπουργός, ο Αντώνης Σαμαράς.

Τις προτεραιότητες αυτές έχουμε ήδη ξεκινήσει να υλοποιούμε και στην πορεία θα σας ενημερώνουμε για την εξέλιξη καθεμίας από αυτές. Ασφαλώς έχουμε ακόμα πολύ δρόμο και πολλή ανηφόρα μπροστά μας.

Σήμερα θα σας παρουσιάσουμε δέκα ακόμα προτεραιότητες του Υπουργείου μας. Προτεραιότητες που δεν σχετίζονται άμεσα με διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας, που όμως δεν είναι λιγότερο σημαντικές.

Είναι πρωτοβουλίες για να καλύψει η Ελλάδα το χαμένο έδαφος, είναι πρωτοβουλίες απολύτως αναγκαίες που αφορούν άμεσα και τους πολίτες. Δράσεις που έπρεπε να έχουν ήδη γίνει και οι οποίες εκφράζουν την αποφασιστικότητά μας, για να αλλάξει η Ελλάδα.

Διότι αυτός είναι ο στόχος μας. Να βγάλουμε την Ελλάδα από τη σημερινή κρίση, να ανακτήσουμε ως χώρα την αυτοπεποίθηση και την αισιοδοξία μας.

Δεν θα το πετύχουμε με λόγια. Ούτε με υποσχέσεις, ούτε με αναθέματα. Λόγω της κρίσης και των αντικειμενικών προβλημάτων που δημιουργεί είχαμε παρασυρθεί στο να υπερκαταναλώνουμε συνθήματα, υποσχέσεις και αφορισμούς. Αναλύαμε την κρίση, αντί να σχεδιάζουμε πώς θα την υπερβούμε.

Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να τελειώνουμε με τα λόγια και να αρχίσουμε όλοι – και ιδίως εμείς οι πολιτικοί – να δουλεύουμε περισσότερο. Να βάλουμε συγκεκριμένους στόχους και να τους πετύχουμε.

Οι προτεραιότητες που θα παρουσιάσουμε σήμερα είναι τέτοιοι στόχοι. Συγκεκριμένοι, εφικτοί και μετρήσιμοι. Και θα προσπαθήσουμε να τους υλοποιήσουμε όλους στο ακέραιο.

Όλες έχουν δύο βασικές συνισταμένες: Την ανάπτυξη της χώρας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.  Η υλοποίησή τους θα βελτιώσει την καθημερινότητα των συμπολιτών μας. Θα συμβάλει στη σταδιακή αλλαγή των πραγμάτων. Και στην παρούσα φάση, αυτό θα είναι ένα μεγάλο κέρδος για όλους μας.

Για την παρουσίασή τους έχουν χωριστεί σε δύο ενότητες: πρώτη είναι η ενότητα που αφορά τις Υποδομές, τις Μεταφορές & τα Δίκτυα και η δεύτερη αφορά το πλαίσιο της Ανάπτυξης και της Ανταγωνιστικότητας.

Συγκεκριμένα:

Α. Υποδομές, Μεταφορές & Δίκτυα
1. Εκτέλεση Μεγάλων Έργων

Πέρα από τα μεγάλα οδικά έργα, τους αυτοκινητόδρομους που υπήρχαν στην πρώτη δέσμη μέτρων, είναι ανάγκη να ξεμπλοκάρουν και άλλα σημαντικά έργα που θα τονώσουν άμεσα την οικονομία, αλλά και την ανάπτυξη της  χώρας.  Δηλαδή, έργα αναγκαία για να υποστηριχθεί η παραγωγική βάση της Ελλάδας.

Αυτά είναι:

1. Οι επεκτάσεις του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας: Η επέκταση του μετρό προς Ανθούπολη αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2013, η επέκταση προς Ελληνικό τον Ιούλιο του 2013 και η επέκταση προς Χαϊδάρι τον Σεπτέμβριο του 2013. Η επέκταση της γραμμής 3: Χαϊδάρι – Πειραιάς αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2017, ενώ έχουν ήδη ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες. (Δείτε εδώ το χάρτη ανάπτυξης του δικτύου του Μετρό)
2. Η επέκταση του Τραμ στον Πειραιά θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του 2012 και αναμένεται να ολοκληρωθεί  τον Δεκέμβριο του 2015.
3. Τα λιμάνια όπως της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας και του Λαυρίου. Η Β΄ Φάση του Λιμένα Ηγουμενίτσας πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως τον Ιούλιο του 2013 και η Γ΄ Φάση τον Οκτώβριο του 2016. Ο Λιμένας Πατρών πρέπει να ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο του 2016 και ο Λιμένας Λαυρίου (εργασίες που αφορούν στην επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων στο χερσαίο και θαλάσσιο τμήμα) αναμένεται να ενταχθεί στις αρχές του 2013 και να ολοκληρωθεί εντός της προγραμματικής περιόδου.
4. Η ολοκλήρωση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Το τμήμα ΣΚΑ-Τρεις Γέφυρες αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2012 και το τμήμα Πειραιάς – Τρεις Γέφυρες αναμένεται να επαναδημοπρατηθεί μέχρι το τέλος του 2012.
5. Η ολοκλήρωση των νέων διπλών σιδηροδρομικών γραμμών:
α) Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2015.
β) Αθήνα (ΣΚΑ)-Πάτρα στο τμήμα Διακοφτό-Ροδοδάφνη αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2015.
6.  Η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη (Αίγιο)- Ρίο, μήκους 27 χλμ. της γραμμής Αθήνα-Πάτρα. Αναμένεται  το αποτέλεσμα της δημοπρασίας.
(Δείτε εδώ το χάρτη με τα έργα για το σιδηροδρομικό δίκτυο)

Παράλληλα:
Πρέπει να διευθετηθεί άμεσα το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις στο Μετρό της Θεσσαλονίκης. Λόγω αρχαιολογικών ερευνών και ορισμένων οικονομικών προβλημάτων του αναδόχου εμφανίστηκαν σημαντικές καθυστερήσεις στο έργο. Έχει τροποποιηθεί ήδη το χρονοδιάγραμμα, εδώ και ένα χρόνο περίπου, με νέα ημερομηνία ολοκλήρωσης το Νοέμβριο του 2016. Ως προς την επέκταση προς Καλαμαριά, ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και τους προσεχείς μήνες θα γίνει η ανακήρυξη του αναδόχου.

Σε ό,τι αφορά τους οδικούς άξονες προχωρούμε σε:

α) ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα εντός του Σεπτεμβρίου 2012 και κλάδου του Λεύκτρο-Σπάρτη εντός του 2014.

β) αποπεράτωση του κάθετου άξονα Εγνατίας οδού «Θεσσαλονίκη (Δερβένι)-Σέρρες-Προμαχώνας» τον Μάιο 2014 και προώθηση του κάθετου άξονα Εγνατίας οδού «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή», ειδικότερα του τμήματος Κορομηλιά – Ιεροπηγή – Κρυσταλλοπηγή.

γ) ολοκλήρωση κατασκευής στον ΝΟΑΚ του τμήματος Αγ. Βαρβάρα-Αγ. Δέκα του κάθετου οδικού άξονα Ηράκλειο-Μεσσαρά τον Δεκέμβριο του 2013.

δ) προώθηση παρεμβάσεων στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2012 αναμένεται η επαναδημοπράτηση των τμημάτων «Γαλατάς-Κολυμπάρι-Καστέλλι» και «Αγκαθιάς-Χαμέζι-Σητεία».

ε) ολοκλήρωση συνδέσεων αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ με το λιμάνι και την πόλη της Πάτρας. Αναμένεται η επαναδημοπράτηση του τμήματος «Σύνδεση της Ευρείας Παράκαμψης Πάτρας με τις Παραγλαύκιες αρτηρίες».

στ) επίσης, βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη οι δύο κάθετοι άξονες: Κομοτηνή-Νυμφαία- Ελληνοβουλγαρικά σύνορα και Αρδάνιο-Ορμένιο.

η) Σε ότι αφορά το τμήμα της ΠΑΘΕ Αγία Μαρίνα Στυλίδας – Ράχες, πρόσφατα έγινε υποκατάσταση του αναδόχου που βρισκόταν σε προφανή αδυναμία να περαιώσει το έργο, καθώς είχε ήδη υπαχθεί στο άρθρο 99. Το έργο συνεχίζεται κανονικά, μετά την υποκατάσταση, χωρίς πρόσθετο κόστος για το δημόσιο. Για τις υπολειπόμενες εργασίες του έργου, δόθηκε παράταση προθεσμίας 18 μηνών.

θ) Ολοκληρώνουμε την αναβάθμιση του Αερολιμένα «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης με δύο εργολαβίες κατασκευής (επέκταση αεροδιαδρόμου και αναβάθμιση του υφιστάμενου) έως τον Δεκέμβριο του 2015.

ι.) Βασική μας προτεραιότητα είναι επίσης το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το οποίο θα κατασκευασθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης και θα επαναδημοπρατηθεί τους αμέσως επόμενους μήνες.

2. Ανάπτυξη Ευρυζωνικότητας- Ψηφιακές υπηρεσίες

Σε κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια, μεγάλο ρόλο παίζουν οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες. Υπάρχει ψηφιακό χάσμα το οποίο πρέπει να γεφυρωθεί άμεσα, για να αμβλυνθούν οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες που παρατηρούνται τόσο με τις άλλες χώρες όσο και εντός της Ελλάδας, μεταξύ διαφόρων περιοχών.

Προχωρούμε στην άμεση διαμόρφωση μίας «Εθνικής Ευρυζωνικής Στρατηγικής» σε δύο άξονες:

τις «προηγμένες ευρυζωνικές υποδομές» και τις «καινοτόμες ψηφιακές υπηρεσίες».

Στόχος μας είναι η ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων να στηριχθεί κυρίως σε ΣΔΙΤ και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι συνέργειες παρόχων δικτύων μεταξύ τους αλλά και με άλλους φορείς-διαχειριστές υποδομών.

Το ακριβές μας χρονοδιάγραμμα είναι το εξής:

1. Αξιοποιούμε υφιστάμενες ευρυζωνικές υποδομές και δημιουργούμε άμεσα συμπληρωματικές δικτυακές υποδομές για τη μέγιστη κάλυψη του πληθυσμού της χώρας. Κύρια μέσα για την επίτευξη του στόχου αποτελούν οι μηχανισμοί χρηματοδότησης των ΣΔΙΤ, ΕΣΠΑ, JESSICA, και του νέου Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Διασυνδέοντας την Ευρώπη (CEF)».

Ειδικότερα, στο πλαίσιο Περιφερειακής Ευρυζωνικής Στρατηγικής στοχεύουμε αρχικά στην διασύνδεση των αγροτικών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, με χρήση όλων των δυνατών διαθέσιμων ευρυζωνικών τεχνολογιών, ασύρματων/ενσύρματων/κινητών/δορυφορικών κα., με χρονικό ορίζοντα έναρξης έργου εντός του 2012 και προϋπολογισμού 140 εκ. ευρώ, το οποίο είναι ήδη ενταγμένο σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ.

2. Προωθούμε το έργο «Fiber-to-the-Home” (οπτική ίνα στο σπίτι) για την κατά το δυνατόν ευρύτερη πανελλαδική διασύνδεση του πληθυσμού με δίκτυο οπτικών ινών.  Για τον προσδιορισμό του έργου θα ληφθούν υπόψη οι πρόσφατες τεχνοοικονομικές μελέτες, η δυναμική της αγοράς, η δυνατότητα διασύνδεσής του με υφιστάμενες δικτυακές υποδομές της χώρας, καθώς και η προοπτική που δημιουργεί για την ανάπτυξη νέων ψηφιακών υπηρεσιών και εφαρμογών. Παράλληλα θα προωθήσουμε στη Βουλή νομοθετικό πλαίσιο για διευκόλυνση της εκτέλεσης του έργου (άδειες διέλευσης κλπ.).Ο νέος σχεδιασμός αποσκοπεί –μετά τη σχετική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή- στην προώθηση ΣΔΙΤ εντός του 2013.

3.Καταρτίζουμε ένα πλάνο αποδοτικότερης κοινωνικής, τεχνολογικής και οικονομικής αξιοποίησης του ψηφιακού μερίσματος. Το Σχέδιο του Εθνικού Χάρτη Συχνοτήτων έχει παραδοθεί άλλωστε από τις αρχές Αυγούστου και η σχετική διαβούλευση επ’ αυτού, υπολογίζεται πως θα έχει ολοκληρωθεί ως τα μέσα Σεπτεμβρίου. Στόχος είναι μαζί με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους φορείς να προχωρήσουμε στην επόμενη φάση, εντός του 2013, προκειμένου να έχουμε ένα ολοκληρωμένο φάσμα με δυνατότητα παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών με τα μέγιστα δυνητικά οφέλη, από απόψεως οικονομιών κλίμακας, καινοτομίας και διαλειτουργικότητας.

4. Δημιουργούμε ένα πανελλαδικό δίκτυο συνεχούς μέτρησης και καταγραφής των επιπέδων ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας με την ονομασία «Εθνικό Παρατηρητήριο Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων», με βάση το σχετικό προσχέδιο Κ.Υ.Α. Ήδη στις 6/8/2012 αναρτήθηκε στο διαδίκτυο η Δημόσια Διαβούλευση για τον Κανονισμό Λειτουργίας του Εθνικού Παρατηρητηρίου Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων. Σκοπός του Δικτύου είναι ο διαρκής, διαφανής και αξιόπιστος έλεγχος της τήρησης των θεσμοθετημένων ορίων έκθεσης του κοινού σε ηλεκτρομαγνητικά πεδία.  Το έργο είναι ήδη ενταγμένο στο ΕΣΠΑ και είναι προϋπολογισμού  5 εκ. ευρώ περίπου.

-Το Πρόγραμμα της Ψηφιακής Σύγκλισης δυστυχώς έχει καθυστερήσει  σοβαρά με προφανείς αρνητικές επιπτώσεις στο συγκεκριμένο κλάδο και την οικονομία γενικότερα. Στο πλαίσιο της αναθεώρησης, η κυβέρνηση θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.

 3. Συμπράξεις Δημοσίου- Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)

Οι Συμπράξεις Δημοσίου- Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είναι ένα ξεκάθαρο και αποτελεσματικό πλαίσιο υλοποίησης έργων, υπηρεσιών ή μικτών συμβάσεων, το οποίο παρέχει και το αναγκαίο περιβάλλον αξιοπιστίας και διαφάνειας. Το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει, είναι επαρκές και θα το αξιοποιήσουμε για την χρηματοδότηση σημαντικών αναπτυξιακών πρωτοβουλιών.

Για την χρηματοδότηση των έργων ΣΔΙΤ ενεργοποιούμε παράλληλα με τους ιδιωτικούς πόρους, την αξιοποίηση κοινοτικών πόρων για την κάλυψη μέρους της αρχικής κεφαλαιακής επένδυσης των έργων, καθώς και  το πρόγραμμα Jessica (258 εκ).

Επιπλέον, με βάση και τη συμφωνία που επιτεύχθηκε, θα προχωρήσουμε σε στενή συνεργασία με την ΕΤΕπ για αξιολόγηση και χρηματοδότηση συγκεκριμένων έργων, καθώς και την ενεργοποίηση του Risk Sharing Instrument – με την αρωγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Προχωράμε, λοιπόν, με έργα ΣΔΙΤ που παρουσιάζουν υψηλή αναγκαιότητα, αναπτυξιακή προοπτική και κοινωνική αξία. Συγκεκριμένα, προωθούνται έργα ύψους περίπου 1 δις ευρώ που εντάσσονται στις εξής βασικές κατηγορίες:

1.Έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Συνέχιση των διαγωνισμών σε Δυτική Μακεδονία, Πελοπόννησο, Σέρρες, Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία.Τον Αύγουστο του 2012, εγκρίθηκε το έργο για την Αχαΐα, με έναρξη διαγωνισμού εντός του Σεπτεμβρίου. Συνεργαζόμαστε και με τις λοιπές Περιφέρειες με στόχο εντός του 2012 να έχουν εγκριθεί και προκηρυχθεί όλα τα έργα ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων.

2.Έργα τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών. Εντός του επόμενου τριμήνου γίνεται η έναρξη διαγωνισμών για τα ευρυζωνικά δίκτυα που ήδη αναφέρθηκαν, και τα ηλεκτρονικά πρακτικά δικαστηρίων. Θα μιλήσουμε ειδικότερα μετά  και για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών μέσω ΣΔΙΤ (ηλεκτρονικό εισιτήριο, τηλεματική).

3.Επιλεγμένες κοινωνικές υποδομές όπως ενδεικτικά: σχολεία, δικαστικά μέγαρα, στέγαση δημόσιων υπηρεσιών, μικρές αθλητικές εγκαταστάσεις για μαζικό αθλητισμό, κ.α.

4.Αξιοποίηση δημόσιας και δημοτικής περιουσίας με την υλοποίηση αναπτυξιακών ανταποδοτικών έργων. Έναρξη με το πρώτο έργο αξιοποίησης δημοτικής περιουσίας του Δήμου Νάουσας για την αξιοποίηση του χιονοδρομικού κέντρου 3-5 Πηγάδια και υλοποίηση τουριστικών και αθλητικών εγκαταστάσεων. Η δημοπράτηση θα γίνει εντός του Σεπτεμβρίου.

4. Εκσυγχρονισμός Αστικών Συγκοινωνιών

Τα οικονομικά προβλήματα είναι συσσωρευμένα και μεγάλα. Και πράγματι, κάνουμε μεγάλες προσπάθειες, καθημερινά, για αυτό το ζήτημα που αφορά την ποιότητα ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων.

Ασφαλώς πρόκειται για ευρύτερο θέμα, στο οποίο χρειάζεται συντονισμός και συνεργασία πολλών φορέων καθώς και αποτελεσματική διοίκηση για τη συνολική διευθέτηση των οικονομικών και του λειτουργικού σκέλους των αστικών συγκοινωνιών.

Επομένως, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και μέσω των ΣΔΙΤ:

1. Προωθούμε άμεσα τους διαγωνισμούς για την τηλεματική των αστικών συγκοινωνιών. Η ενσωμάτωση της σχετικής υπηρεσίας θα έχει θετικές συνέπειες για τους επιβάτες τόσο σε επίπεδο ενημέρωσης  όσο και στο επίπεδο συνολικά των συγκοινωνιακών υπηρεσιών. Επιπλέον το σύστημα θα παρέχει πρόσθετες δυνατότητες όπως η εκτίμηση της συνολικής διάρκειας του δρομολογίου που επιλέγεται και η εύρεση βέλτιστων διαδρομών, που πρέπει να χρησιμοποιηθούν για συγκεκριμένο προορισμό. Η πληροφόρηση των επιβατών θα γίνεται ανά πάσα στιγμή και σε οποιοδήποτε σημείο της πόλης μέσω κινητού τηλεφώνου και διαδικτύου, αλλά και μέσω ενός δικτύου 1000 «έξυπνων» στάσεων, οι οποίες θα εφοδιαστούν με ηλεκτρονικές πινακίδες, στην περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ.

Έχει ολοκληρωθεί η προεπιλογή υποψηφίων με θετική απόφαση και του ΣτΕ επί των ενστάσεων και αναμένεται εντός του επόμενου διμήνου η έναρξη της τελικής φάσης δημοπράτησης του έργου, με στόχο για υποβολή δεσμευτικών προσφορών και επιλογή αναδόχου εντός του α’ τριμήνου 2013. Το έργο θα παραδίδεται προς χρήση σταδιακά την περίοδο 2013-2014. Η σύμβαση ΣΔΙΤ περιλαμβάνει και την 10ετή συντήρηση του έργου.

2. Προχωρούμε άμεσα τους σχετικούς διαγωνισμούς για το ηλεκτρονικό εισιτήριο.  Με το έργο αυτό, το χάρτινο εισιτήριο θα αντικατασταθεί σταδιακά από ηλεκτρονικές «έξυπνες κάρτες», οι οποίες θα διευκολύνουν σημαντικά την πρόσβαση των επιβατών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ ο ΟΑΣΑ θα είναι σε θέση να ελέγχει αποτελεσματικότερα το σύστημα πωλήσεων και επικυρώσεων εισιτηρίων, μειώνοντας σημαντικά τις απώλειες εσόδων του.

Έχει ήδη ολοκληρωθεί η προεπιλογή υποψηφίων, με θετική απόφαση και του ΣτΕ επί των ενστάσεων και αναμένεται εντός του επόμενου τριμήνου η έναρξη της τελικής φάσης δημοπράτησης του έργου, με στόχο για υποβολή δεσμευτικών προσφορών και επιλογή αναδόχου εντός του α’ εξαμήνου 2013. Το έργο θα παραδίδεται προς χρήση σταδιακά κατά την περίοδο 2014-2015.  Η σύμβαση ΣΔΙΤ περιλαμβάνει και την 10ετή συντήρηση του έργου.

-Στα έργα αυτά αξιοποιούνται πλέον και κοινοτικοί πόροι σε συνδυασμό με ιδιωτικά κεφάλαια.

3. Προωθούμε την πιστοποίηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών με βάση το αντίστοιχο ευρωπαϊκό πρότυπο (ΕΝ 13 816) όπως αυτό εφαρμόζεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Στόχος είναι η αξιολόγηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών από φορείς ανεξάρτητους του εποπτεύοντος υπουργείου και των συγκοινωνιακών παρόχων. Στις αμέσως επόμενες μέρες θα συγκληθεί σύσκεψη για το θέμα αυτό με την συμμέτοχη των εμπλεκόμενων συγκοινωνιακών φορέων και των οργανισμών ποιότητας /πιστοποίησης που επιβλέπει το υπουργείο.

Η ανταπόκριση των παρόχων συγκοινωνιακού έργου στις απαιτήσεις αυτού του προγράμματος, θα συνδεθεί και με το ύψος της επιχορήγησης τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.

4. Προχωρούμε τις αμέσως επόμενες ημέρες με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων στη αναδιάταξη του μηχανισμού ελέγχων στην Αθήνα  και τη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να αντιμετωπισθεί το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής που στερεί αναγκαίους και σημαντικούς πόρους, με άμεσο στόχο μέχρι το τέλος του 2012 να έχει περιορισθεί κατά 50%.

Αυτές ήταν οι τέσσερις βασικές προτεραιότητες για τις Υποδομές, τις Μεταφορές & τα Δίκτυα. Ακολουθούν οι αντίστοιχες έξι, για την ενότητα που αφορά στο πλαίσιο της Ανάπτυξης και της Ανταγωνιστικότητας.

Β. Ανάπτυξη & Ανταγωνιστικότητα

5. Ενίσχυση Ρευστότητας

Η αγορά χωρίς ρευστότητα είναι βρύση χωρίς νερό. Γιατί οι επιχειρήσεις δεν μπορούν ούτε να επιβιώσουν ούτε φυσικά να αναπτυχθούν χωρίς χρήματα.

Με βάση όσα έχουν ήδη ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Οικονομικών, ο κ. Στουρνάρας, για να ενισχυθεί η ρευστότητα πρέπει να προχωρήσουν:

-η ανακεφαλαιοποίηση του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος,

-η εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου σε ιδιώτες και επιχειρήσεις,

-και η διαμόρφωση των προϋποθέσεων για την επιστροφή των καταθέσεων στις Ελληνικές τράπεζες

-Και τα τρία αυτά στοιχεία, βέβαια, εξαρτώνται σε ένα βαθμό, άμεσα ή έμμεσα, από τις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Στη δική μας προσπάθεια, η θετική έκβαση για τις διαπραγματεύσεις αυτές είναι σημαντική, διότι η πολιτική μας ως προς τη ρευστότητα έχει ως προαπαιτούμενο την υπέρβαση αυτής της αβεβαιότητας. Κανένα σπίτι δεν μπορεί να έχει πρώτο όροφο χωρίς ισόγειο.

Σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, τον προηγούμενο μήνα είχαμε μία πολύ θετική εξέλιξη, την επίτευξη της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία είναι σημαντική γιατί αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης προς τη χώρα.

(α) Συμφωνήθηκαν οι όροι για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, προς χρηματοδότηση ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω τραπεζών.

Προβλέπει ότι η ΕΤΕπ θα χορηγήσει ως το τέλος του 2015 συνολικά 1,44 δις. ευρώ, με το εξής χρονοδιάγραμμα:

-600 εκατ. ευρώ ως τον Ιανουάριο του 2013,

-1 δισ. ευρώ ως το Δεκέμβριο του 2013 και

-1,44 δισ. ως το τέλος του 2015.

Το Ταμείο Εγγύησης για τις ΜΜΕ θα χρηματοδοτηθεί με πόρους του ΕΣΠΑ ύψους 500 εκατ. ευρώ και με κεφάλαια από την ΕΤΕπ με μόχλευση 1:2.

(β) Συμφωνήθηκε ακόμη η δημιουργία Ταμείου Επιμερισμού Κινδύνου για Έργα Υποδομών και Παραγωγικών Επενδύσεων, με εγγύηση πόρων του ΕΣΠΑ και μόχλευση από την ΕΤΕπ.

(γ) Τέλος, επιτεύχθηκε πολιτική συμφωνία για την υποστήριξη της ΕΤΕπ στο ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, στην υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ, στη χρηματοδότηση ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα και στην προώθηση έργων σε κρίσιμους τομείς όπως η ενέργεια και η διαχείριση αποβλήτων.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η χθεσινή συνάντηση με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων για τη ρευστότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ειδικότερα για τη χρηματοδότηση των εισαγωγών πρώτων υλών. Θα υπάρξουν πιο αναλυτικές ανακοινώσεις τον επόμενο μήνα.

Πέρα από τα παραπάνω:

1. Θα επιδιώξουμε την αξιοποίηση του ΕΤΕΑΝ για τις ανάγκες της αγοράς, των μικρών και των και πολύ μικρών επιχειρήσεων, με την απεμπλοκή των σχετικών κονδυλίων. Παράλληλα, φυσικά, με τη συνολικότερη προσπάθεια αξιοποίησης του ΕΣΠΑ.

2. Προβαίνουμε σε στοχευμένες αλλαγές στον επενδυτικό νόμο, στο πλαίσιο των ευρύτερων αλλαγών για την διευκόλυνση των επενδύσεων.

3. Διαπραγματευόμαστε με τους εταίρους μας έτσι ώστε να δημιουργήσουμε ένα νέο Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο με στήριξη και από ευρωπαϊκούς πόρους (διαρθρωτικά ταμεία, ευρωπαϊκοί χρηματοοικονομικοί οργανισμοί) . Μια δύσκολη προσπάθεια, με πολλά εμπόδια, που αξίζει πάντως να γίνει με σοβαρότητα και αξιοπιστία. Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου περιμένουμε τα συμπεράσματα της ομάδας εργασίας που έχει συσταθεί ήδη από την περασμένη άνοιξη, με τη συμμετοχή της ΕΤΕπ, του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της KFW και του γαλλικού Υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να προχωρήσουμε αμέσως στην επόμενη φάση.

6. Ειδικές Οικονομικές Ζώνες

Η Ελλάδα χρειάζεται άμεσα ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της. Η θεσμοθέτηση των Ειδικών Οικονομικών Ζωνών, τις οποίες έχουμε αναφέρει και στις προγραμματικές δηλώσεις, αποτελεί ένα συμπληρωματικό μέτρο στις τρέχουσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση. Μιλάμε για Ζώνες με ειδικά φορολογικά και διοικητικού χαρακτήρα κίνητρα. Θεωρούμε πως θα δώσουν ώθηση στη βάση της πραγματικής οικονομίας, αφενός σε σχέση με τις επενδύσεις, διαμορφώνοντας ένα ειδικό καθεστώς προσέλκυσής τους, αφετέρου και σε σχέση με τις εξαγωγές. Πρέπει να επισημάνουμε πως η θεσμοθέτηση των Ζωνών δεν προϋποθέτει πρόσθετους πόρους από την ΕΕ ή από τα κράτη-μέλη. Αντιθέτως, μπορεί να αποβεί επωφελής για όλες τις πλευρές και ειδικά για την Ελλάδα εφόσον θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας προκειμένου να αντιμετωπισθεί το υψηλότατο ποσοστό ανεργίας.

Ξεκαθαρίζουμε πως σε κάθε περίπτωση, όλες οι τυχόν αλλαγές σχετικά με τις ΕΟΖ, θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό και πλήρη εφαρμογή των κανόνων του ισχύοντος εργατικού δικαίου.

Προχωρούμε σε διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους Εταίρους μας και την Επιτροπή, προκειμένου να μας παράσχουν την πολιτική τους υποστήριξη για να αντιμετωπισθεί η ύφεση και να ενισχυθεί η ανάπτυξη και η απασχόληση.

Εδώ θέλω να είμαι ξεκάθαρος: η διαπραγμάτευση θα είναι πάρα πολύ δύσκολη. Ήδη  αντιμετωπίζουμε ενστάσεις από ορισμένες πλευρές πέραν των ελληνικών συνόρων, αφού μια τέτοια εξέλιξη δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα στη χώρα μας. Είναι δεδομένο πως θα χρειασθεί να δώσουμε μία πολύ σκληρή μάχη για να πεισθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι. Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, θα ξεκινήσει η προετοιμασία σχετικών οικονομοτεχνικών μελετών που πρόκειται να υποβληθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

 7.  Πάταξη Παραεμπορίου

Νομίζω πως όσοι περπατούμε στο κέντρο της Αθήνας και στα άλλα αστικά κέντρα, γνωρίζουμε το τεράστιο ζήτημα που υπάρχει με το παραεμπόριο. Είναι ένα σύνθετο πρόβλημα το οποίο έχει πολλές αρνητικές προεκτάσεις. Από τη φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή, μέχρι τον αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι των  καταστημάτων  που λειτουργούν σύννομα, τους κινδύνους για τη δημόσια υγεία με τα επιβλαβή προϊόντα, την προστασία των καταναλωτών.

Την προηγούμενη εβδομάδα, κάναμε με πρωτοβουλία μας, μια ευρεία σύσκεψη για την αντιμετώπιση του φαινομένου με στελέχη των συναρμόδιων Υπουργείων και της διοίκησης γενικότερα, της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Αθηναίων, αλλά και θεσμικούς εκπροσώπους του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου (Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ και ΕΣΒΕΠ). Πρέπει τώρα να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη. Συμφωνήσαμε σε κάποιες βασικές αρχές μεταξύ των οποίων και η ενεργός εμπλοκή των φορέων της επιχειρηματικότητας. Αποφασίσαμε, λοιπόν, να ξεκινήσουμε μια διαρκή «επιχείρηση σκούπα» για το παραεμπόριο.

Με βάση λοιπόν όλα όσα συμφωνήθηκαν, προχωράμε τώρα σε συγκεκριμένες δράσεις για τον συντονισμό και τη μάχη κατά του παραεμπορίου, σε καθημερινή βάση:

1. Δημιουργούμε άμεσα ένα Επιχειρησιακό Κέντρο («θάλαμο επιχειρήσεων») για την αντιμετώπιση του Παραεμπορίου με αντικείμενο το συντονισμό των κατακερματισμένων έως τώρα φορέων, τη συλλογή & αξιοποίηση πληροφοριών, τον προγραμματισμό & παρακολούθηση των ελέγχων σε όλα τα επίπεδα (από την είσοδο στη χώρα μέχρι και τη λιανική διάθεση). Σε αυτό θα εντάσσονται όλοι οι φορείς όπως η Αυτοδιοίκηση (περιφερειακή και τοπική), το ΣΔΟΕ, οι προϊστάμενες Αρχές των Τελωνείων, η Οικονομική Αστυνομία και φυσικά οι υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης.
2. Θέτουμε σε λειτουργία το Τηλεφωνικό Κέντρο Καταγγελιών για το Παραεμπόριο.
3. Προχωρούμε στη συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου όπου απαιτείται,  ώστε να κλείσουν όλες οι δίοδοι που εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι για τη συνέχιση των αθέμιτων πρακτικών τους.
4. Συνεχίζουμε την καμπάνια ενημέρωσης του καταναλωτικού κοινού για το ζήτημα, που βρίσκεται σε εξέλιξη, και με τη συμμετοχή των φορέων του επιχειρηματικού κόσμου. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις αρνητικές επιπτώσεις που έχει το παραεμπόριο, τόσο στην κοινωνία και την οικονομία αλλά και στον ίδιο τον καταναλωτή. Είναι ανάγκη οι πολίτες να κατανοήσουν ότι αγοράζοντας από το παραεμπόριο δεν κερδίζουν τίποτε αλλά αντιθέτως πληρώνουν ακριβά με τις επιπτώσεις που έχει στην οικονομία. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί υποστηρίζουν δωρεάν την ενέργεια αυτή.
5. Αντιμετωπίζουμε σε νέα βάση το ζήτημα με τις υπαίθριες αγορές, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές εισηγήσεις που θα γίνουν από όλους τους εμπλεκόμενους. Μέσα στις επόμενες ημέρες, θα κάνουμε τις τελικές ανακοινώσεις για το θέμα και αμέσως μετά θα ξεκινήσει η προσπάθεια.

9. Προστασία Καταναλωτή

Η προστασία του καταναλωτή είναι μια αυτονόητη υποχρέωση κάθε ευνομούμενης πολιτείας. Ειδικά σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, οφείλουμε ακόμη περισσότερο να προστατεύουμε τους πολίτες, οφείλουμε να διαφυλάξουμε και να ενισχύσουμε  τόσο τον ανταγωνισμό όσο και το ποιοτικό επίπεδο της αγοράς.

Ειδικότερα για την πολιτική Προστασίας του Καταναλωτή:

1. Αναπτύσσουμε πρωτοβουλίες για αξιοποίηση από τον τελικό χρήστη των δυνατοτήτων του Παρατηρητηρίου Τιμών (www.e-prices.gr) μέσω της διεύρυνσης των σχετικών εφαρμογών διαδικτύου. Κάθε πολίτης από όπου κι αν βρίσκεται θα μπορεί να συγκρίνει τιμές για χιλιάδες προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, να δημιουργήσει το προσωπικό του καλάθι προϊόντων εξοικονομώντας χρήματα καθημερινά από τις αγορές του . Αξιοποιούμε παράλληλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την έγκυρη και άμεση ενημέρωση των καταναλωτών.

2. Στηρίζουμε τις προσπάθειες της  Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αντιμετώπιση των καρτέλ. Σημειώνουμε την τελευταία υπόθεση που ανέδειξε η Επιτροπή σχετικά με τις εταιρίες του κλάδου της κρεοπαραγωγού πτηνοτροφίας. Μια Επιτροπή Ανταγωνισμού που λειτουργεί γρήγορα και αποτελεσματικά, αποτελεί πάντα ένα όπλο στην προσπάθεια της πολιτείας για την ομαλή λειτουργία της αγοράς.

3. Εξαλείφουμε, όπως έχουμε ήδη σημειώσει, τα εμπόδια εισόδου στην ελληνική αγορά. Αυτό θα γίνει μεταξύ άλλων, αξιοποιώντας και τις εισηγήσεις της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Το επαναλαμβάνουμε επειδή πρέπει να γίνει κατανοητό πως τα εμπόδια έχουν κόστος για τον καταναλωτή.

-Υπάρχει άλλωστε το σχετικό παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος, όπου κατά τους μήνες που πωλούνταν από τα σούπερ μάρκετ, η τιμή του έπεσε κατά 20 με 25%, χωρίς να διαπιστωθεί κανένα πρόβλημα στη δημόσια υγεία. Φυσικά, σεβόμαστε την προσωρινή απόφαση της Δικαιοσύνης και αναμένουμε την σχετική οριστική απόφαση. Εάν η οριστική απόφαση επιμείνει βρίσκοντας κενά στον τρόπο με τον οποίο υπήρξε η νομοθέτηση, δηλαδή πως πρέπει το βρεφικό γάλα να πωλείται μόνο στα φαρμακεία, εμείς θα επανανομοθετήσουμε, αντιμετωπίζοντας τα όποια νομικά κενά και τελικά επιτρέποντας εκ νέου να πωλείται το βρεφικό γάλα και στα σούπερ μάρκετ.

Επομένως, όπως έχουμε ήδη δεσμευθεί:

α) Απλοποιούμε τον αγορανομικό κώδικα μέσω της κατάργησης περιορισμών που έχουν επιπτώσεις στην τιμολόγηση, τις εξαγωγές, την πώληση και την προώθηση προϊόντων και

β) Ελαχιστοποιούμε το διοικητικό βάρος το οποίο συνδέεται στενά και με ρυθμιστικά εμπόδια, δρομολογώντας την εφαρμογή ενός προγράμματος του ΟΟΣΑ, του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, που είναι γνωστό ως εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ (toolkit) για την αξιολόγηση του ανταγωνισμού στους ακόλουθους τέσσερις τομείς: οικοδομικά υλικά, λιανεμπόριο, βιομηχανική παραγωγή και τουρισμός.

4. Ενισχύουμε τους μηχανισμούς προστασίας του καταναλωτή με την επαναλειτουργία της γραμμής 1520 ως τις 10 το βράδυ, καθώς και το Σάββατο.

5. Ενσωματώνουμε την πρόσφατη  Οδηγία 2011/83/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών, για τις συμβάσεις εκτός εμπορικού καταστήματος και τις εξ αποστάσεως συμβάσεις. Πρόκειται για ρυθμίσεις που αφορούν κυρίως τον ταχύτατα αναπτυσσόμενο τομέα των ηλεκτρονικών πωλήσεων.

6. Εισάγουμε στο ελληνικό δίκαιο διατάξεις που  αξιοποιούν τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως διατυπώνονται στη Λευκή Βίβλο, σχετικά με τις αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Έτσι πλέον θα ενδυναμώνεται και εδραιώνεται το δικαίωμα των καταναλωτών και των επιχειρήσεων για απευθείας αποκατάσταση της ζημίας που υπέστησαν λόγω παραβίασης της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Επομένως έτσι βελτιώνεται και η αποτελεσματικότητα και σε επίπεδο αποτροπής μελλοντικών παραβάσεων και μεγαλύτερης συμμόρφωσης των επιχειρήσεων.

7. Ενοποιούμε τους παράλληλους ελεγκτικούς μηχανισμούς με στόχο την προστασία του καταναλωτή που υπάρχουν στις Γενικές Γραμματείες του Υπουργείου (ΓΓ Καταναλωτή- Εμπορίου-Βιομηχανίας) και  δημιουργούμε ένα Ενιαίο Κέντρο Ελέγχων στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, απλοποιώντας τις διαδικασίες και εξοικονομώντας πόρους.

8. Διευρύνουμε τις  ελεγκτικές αρμοδιότητες προκειμένου να ενισχυθεί ο αυτεπάγγελτος ή μη έλεγχος των παραβιάσεων του νόμου για την προστασία των καταναλωτών (Ν.2251/1994). Ο έλεγχος αθέμιτων εμπορικών πρακτικών με βάση το Ν.2251 μπορεί να γίνει ιδιαίτερα αποτελεσματικός  εάν  η διεξαγωγή του δεν υπόκειται στους περιορισμούς της νομοθεσίας περί φορολογικού, τραπεζικού, χρηματιστηριακού και επιχειρηματικού απορρήτου, όπως ακριβώς συμβαίνει με τους ελέγχους που διεξάγει το ΣΔΟΕ και η Υπηρεσία Εποπτείας Αγοράς.

– Όλα όσα προαναφέρθηκαν αποτελούν όπλα της Πολιτείας, για την πιο ομαλή λειτουργία της αγοράς και τη συγκράτηση των τιμών. Με την εφαρμογή του παραπάνω πλέγματος πρωτοβουλιών, ελπίζουμε πως θα έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα. Ταυτόχρονα, βρισκόμαστε σε ετοιμότητα για πρωτοβουλίες σε συγκεκριμένους κλάδους που απορροφούν μεγάλο τμήμα του οικογενειακού εισοδήματος.

9. Επιδιώκουμε σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, τις καταναλωτικές οργανώσεις, τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους και σε συνεννόηση με την Τρόικα, την επικαιροποίηση και τον εξορθολογισμό του πλαισίου για τους δανειολήπτες, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τη δυσμενή οικονομική συγκυρία όσο και την κατάσταση του τραπεζικού συστήματος.

9. Καινοτομία

Πολλοί ταυτίζουν τις έννοιες καινοτομία και εφεύρεση. Ωστόσο, η καινοτομία δεν περιορίζεται στην τεχνολογία, δεν ταυτίζεται μόνο με το νέο ή το ανατρεπτικό. Ούτε αφορά μόνον σε καινοτόμα προϊόντα ή μεθόδους παραγωγής. Αντιθέτως, η καινοτόμος προσέγγιση αναφέρεται επίσης και στις διαδικασίες ή το οργανωτικό-παραγωγικό μοντέλο, όλων των τομέων της οικονομίας: στη γεωργία, στη βιομηχανία, στις υπηρεσίες. Η καινοτομία είναι ισχυρό εργαλείο για την αύξηση του ΑΕΠ και τη βελτίωση της ποιότητας της απασχόλησης. Αποτελεί έναν μοχλό «έξυπνης ανάπτυξης».

Με τη συστράτευση όλων των εμπλεκομένων, δηλαδή του επιχειρηματικού κόσμου, των ερευνητικών φορέων και της δημόσιας διοίκησης, προχωρούμε στις εξής πρωτοβουλίες:

1. Αξιοποιούμε κατάλληλα τα κοινοτικά προγράμματα με απλοποίηση των διαδικασιών και δημιουργία ενός μηχανισμού που θα δίνει προτεραιότητα στις επιχειρηματικές εκείνες πρωτοβουλίες που προωθούν την καινοτομία σε συγκεκριμένους τομείς προτεραιότητας (κλαδική προσέγγιση).

2. Χρησιμοποιούμε χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι το venture capital. Το ΤΑΝΕΟ, το Ταμείο Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας, έχει ήδη επενδύσει σε περισσότερες από 50 ελληνικές επιχειρήσεις, σε όλους σχεδόν τους κλάδους της οικονομίας. Με αυτό τον τρόπο, και σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, οι επιχειρήσεις αυτές υλοποιούν τα αναπτυξιακά τους προγράμματα, είτε αυτές δραστηριοποιούνται στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας, της ανακύκλωσης, των τροφίμων, της ενέργειας κλπ.

-Χάρη στο πρόσφατα συσταθέν «Ταμείο Καινοτομίας» του ΤΑΝΕΟ, κατόπιν συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας, πρόκειται να χρηματοδοτηθούν καινοτόμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης. Το συνολικό κεφάλαιο του Ταμείου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ συνολικά (δημόσια και ιδιωτική συμμετοχή).

3. Συνδέουμε την έρευνα, την καινοτομία και την παραγωγή με άμεση αξιοποίηση υπάρχουσας νομοθεσίας για εγκατάσταση ερευνητικών κέντρων μέσα σε επιχειρηματικά πάρκα, ώστε να δημιουργηθούν συνεργασίες έρευνας -πράξης.

-Η Ζώνη Καινοτομίας της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε ως ιδέα με αυτή την προοπτική. Είναι αλήθεια ότι το εγχείρημα αντιμετώπισε αρκετά προβλήματα και δεν προχώρησε μέχρι σήμερα. Προσπάθειά μας θα είναι να αλλάξει το σκηνικό.

4. Προωθούμε την κουλτούρα της καινοτομικής επιχειρηματικότητας: Προχωρούμε σε τακτικούς διαγωνισμούς αριστείας με συνεργασία της πολιτείας και του ιδιωτικού τομέα προκειμένου να δίνεται η δυνατότητα σε νέους επιστήμονες να μετατρέψουν τις ιδέες τους σε πράξη.

-Επειδή οι αρμοδιότητες και πολιτικές είναι διάσπαρτες / διάχυτες στις Υπηρεσίες, θα ορίσουμε άμεσα έναν Εθνικό Συντονιστή για την Καινοτομία.

Διοικητική Ανασυγκρότηση Υπουργείου & Φορέων

Προγραμματική μας δέσμευση είναι ο περιορισμός της έκτασης του κράτους και η περιστολή του κόστους λειτουργίας του Δημοσίου. Σε σχέση με αυτόν το στόχο συνεχίζουμε με συγκεκριμένες δράσεις που σκοπεύουν στην οικονομία ,αλλά και την αποτελεσματικότητα.

Γι’ αυτούς τους λόγους και πολύ άμεσα:

1. Δημιουργούμε έναν ενιαίο φορέα ποιότητας με τη συγχώνευση ΕΛΟΤ, ΕΣΥΔ και ΕΙΜ για την απλούστευση των διαδικασιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την εξοικονόμηση πόρων.

2. Έχουμε προχωρήσει στην ενοποίηση  της εταιρεία ΕΤΑΝΑΛ (που περιλαμβάνει τις 9 ιχθυόσκαλες της χώρας) με τον Οργανισμό Κεντρικής Αγοράς Αθηνών. Συνεχίζουμε στην επόμενη φάση, όπου ο ενοποιημένος φορέας πρόκειται να ενωθεί με τον Οργανισμό Κεντρικής Αγοράς Θεσσαλονίκης.

3. Ακολούθως, ενοποιούμε σε έναν ενιαίο φορέα εξωστρέφειας, την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, πρώτα με τη HELEXPO και κατόπιν με τον ΟΠΕ.

-Σε σχέση με αυτές τις πρωτοβουλίες, έχουν ήδη σταλεί τα στοιχεία των φορέων στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης το οποίο και θα προχωρήσει στην διαδικασία σύνταξης Σχεδίου Νόμου για τις συγχωνεύσεις.

4. Εκδίδουμε άμεσα όλες τις αναγκαίες Υπουργικές αποφάσεις και το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο, για την αποτελεσματική λειτουργία του Υπουργείου με τα νέα δομή του.

Συγκεκριμένα, συγκροτούμε άμεσα Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή:

-αφενός για την επεξεργασία των απαραίτητων διατάξεων σχετικά με την υλοποίηση του επόμενου κύματος συγχωνεύσεων και καταργήσεων φορέων

-και αφετέρου για την επεξεργασία του νέου Οργανισμού του  Υπουργείου, που θα εκπονηθεί στη βάση των υιοθετημένων εκθέσεων αξιολόγησης, από το Συμβούλιο Διοικητικής Μεταρρύθμισης

5. Προχωρούμε το πρόγραμμα μεταστέγασης και εξοικονόμησης πόρων του Υπουργείου.

-Έχει ολοκληρωθεί η συγκέντρωση στοιχείων (μισθωμένα κτήρια, λειτουργικά έξοδα κλπ) για τις ΓΓ Δημοσίων Έργων και ΜΟΔ ΑΕ, ενώ ολοκληρώνεται και για το κεντρικό κτήριο του Υπουργείου.

-Ολοκληρώνουμε το πρώτο σχέδιο που ήδη υπάρχει, σχετικά με τη μεταστέγαση και την εξοικονόμηση πόρων . Πάντως, από την εφαρμογή του συνολικού πλαισίου -που εκτιμούμε πως θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως εντός του 2013- προβλέπεται μια συνολική μείωση λειτουργικού κόστους για το Υπουργείο της τάξεως του 30%.

Σας παρουσίασα τις προτεραιότητες του Υπουργείου μας. Στόχος μας είναι να υλοποιηθούν όλες στο ακέραιο. Βάζουμε τον πήχυ ψηλά γιατί η ίδια η δραματική συγκυρία που ζούμε μας επιβάλει να δώσουμε όλοι τον καλύτερό μας εαυτό.

Οι στιγμές είναι ιστορικές. Η μάχη που δίνουμε δεν είναι μάχη ενός υπουργού, ενός κόμματος ή μιας κυβέρνησης. Είναι η μάχη ενός έθνους. Είναι η μάχη για τις οικογένειές μας. Πρώτος κριτής σε αυτή τη μάχη είναι η ίδια η συνείδησή μας και μέτρο της επιτυχίας, η σωτηρία της πατρίδας μας. Δεν υπάρχει προσωπικό κόστος- δεν υπάρχει πλέον πολιτικό κόστος: υπάρχει μόνον η Ελλάδα.

Τη μάχη αυτήν πρέπει να την κερδίσουμε. Είναι η υποχρέωση της δικής μας γενιάς απέναντι στη χώρα μας και απέναντι στην ιστορία της.

Δεν είναι ώρα για περισσότερα λόγια τώρα. Είναι ώρα για δουλειά. Για σκληρή, συστηματική και σοβαρή δουλειά.

Μπορούμε να αλλάξουμε το κλίμα, μπορούμε να αλλάξουμε την πορεία της Ελλάδας και να αποδείξουμε ότι η πατρίδα μας μπορεί να σταθεί στα πόδια της δυνατή και περήφανη.

«10 Μεταρρυθμίσεις για την Επανεκκίνηση της Οικονομίας»

1. Μεγάλα Οδικά Έργα- Επανέναρξη 4 Αυτοκινητοδρόμων

2. Επιτάχυνση Απορρόφησης ΕΣΠΑ

3. Ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ & ROSCO

4. Προσέλκυση επενδύσεων- Νέος Νόμος

5. Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών

6. Επιχειρηματικό Περιβάλλον- Απλούστευση αδειοδοτήσεων

7. Ομαλή λειτουργία της αγοράς- Ανταγωνισμός

8. Δημόσιες Συμβάσεις & Προμήθειες

9. Περιφερειακά Αεροδρόμια

10. Υπεραστικές Επιβατικές Οδικές Μεταφορές- απελευθέρωση αγοράς

«10 Προτεραιότητες για την Ανάπτυξη και τον Πολίτη»

Α. ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΑ

1. Eκτέλεση Μεγάλων Έργων

2. Ανάπτυξη Ευρυζωνικότητας-Ψηφιακές υπηρεσίες

3. Συμπράξεις Δημοσίου- Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)

4. Εκσυγχρονισμός Αστικών Συγκοινωνιών

Β. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ

5. Ενίσχυση Ρευστότητας

6. Ειδικές Οικονομικές Ζώνες

7. Πάταξη Παραεμπορίου

8. Προστασία Καταναλωτή

9. Καινοτομία

10. Διοικητική Ανασυγκρότηση Υπουργείου & Φορέων

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Comments

comments

Ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ