Έρευνα του ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΕΣΕΕ για τους δείκτες του τζίρου και του όγκου πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο

[09.10.2014]

ΙΝ.ΕΜ.Υ.-ΕΣΕΕ
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΕΣΕΕ

ΠΕΤΡΑΚΗ 16 Τ.Κ. 105 63 – ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: 210.32.59.198 – FAX: 210.32.59.229

Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2014

Δελτίο Τύπου

«Οι δείκτες του τζίρου και του όγκου πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο οδηγούν την ΕΣΕΕ σε προτάσεις αλλαγών στην αγορά».

Ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών (ΔΚΕ) για το μήνα Ιούλιο στο Λιανικό Εμπόριο καταγράφει αύξηση, για πρώτη μάλιστα φορά από το 2008, με οριακούς ωστόσο ρυθμούς (1,5% με τα καύσιμα και 1,1% χωρίς), γεγονός ενθαρρυντικό.

Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στον κλάδο «Ένδυση και Υπόδηση», στην ομάδα δηλαδή που αποτελεί την «αιχμή του δόρατος» των θερινών εκπτώσεων, όπου ο ΔΚΕ εμφανίζει την καλύτερη επίδοση όσον αφορά τη σύγκριση Ιουλίου/Ιουνίου (7,8%), μία ροπή η οποία επιβεβαιώνεται από την πορεία του εν λόγω δείκτη καθ’ όλη τη διάρκεια του επταμήνου του τρέχοντος έτους (3,1%). Τα παραπάνω στοιχεία πιστοποιούν τη συμβολή των γενικών θερινών εκπτώσεων στην τόνωση της αγοραστικής κίνησης, τάση η οποία δεν επιβεβαιώνεται στις ενδιάμεσες εκπτωτικές περιόδους (midseason sales), από τη στιγμή που τα αποτελέσματα του εαρινού δεκαημέρου των ενδιάμεσων εκπτώσεων (1-10 Μαΐου 2014) δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά. Ειδικότερα, η συρρίκνωση του δείκτη στην κατηγορία «Ένδυση και Υπόδηση» την περίοδο Μαίου/Απριλίου 2014 διαμορφώθηκε σε (-12,7%) έναντι αύξησης της αντίστοιχης περιόδου Μαΐου/Απριλίου 2013 κατά 5,3%, προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για τη χρησιμότητα αυτής της πρωτοβουλίας, όταν αγορά και καταναλωτές αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα οικονομικής φύσεως.

Ωστόσο, με δεδομένο ότι πρόκειται για τον «καλύτερο» μήνα του καλοκαιριού η καταγεγραμμένη άνοδος είναι δυσανάλογα μικρή της ενίσχυσης των διεθνών τουριστικών αφίξεων στα 17 κυριότερα αεροδρόμια της χώρας για τον ίδιο μήνα (15,0%). Η παραπάνω επισήμανση καταδεικνύει το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν προσέλκυσε επισκέπτες υψηλού διαθέσιμου εισοδήματος.

Η ανάλυση σε μηνιαία βάση υποδηλώνει πως τον Ιούλιο του 2014 ο ΔΚΕ μειώθηκε έναντι του Ιουνίου του ίδιου έτους, τάση όμως που έχει παρατηρηθεί/καταγραφεί και στο παρελθόν, με πιο πρόσφατη εκείνη που προέκυψε από τη σύγκριση του Ιουλίου/Ιουνίου 2013 (-1,7%). Φέτος, η μηνιαία υποχώρηση του ΔΚΕ οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υποχώρηση των πωλήσεων στις κατηγορίες «Πωλήσεις εκτός καταστημάτων» (-7,1%), στα «Τρόφιμα, Ποτά, Καπνός» (-6,9%) ενώ μικρότερης έκτασης καθοδική πίεση στο Δείκτη προήλθε από την περιορισμένη εμπορική δραστηριότητα στα «Μεγάλα Πολυκαταστήματα Τροφίμων» (-2,1%), στα «Καταστήματα Φαρμακευτικών-Καλλυντικών» (-1,8%) και στα «Καύσιμα και Λιπαντικά» (-0,9%).

Συνοπτικά θα μπορούσαμε να πούμε πως τα αποτελέσματα από τον ΔΚΕ του Ιουλίου αποτελούν μία ασθενή ένδειξη μεταβολής των επί σειρά ετών αρνητικών εξελίξεων στην ελληνική αγορά λιανικής αλλά θα ήταν, τουλάχιστον για την ώρα, εξαιρετικά πρώιμο και παρακινδυνευμένο να μιλήσουμε για μεταστροφή του κλίματος και την πολυπόθητη έξοδο από την ύφεση. Η συγκεκριμένη άποψη ενισχύεται από το γεγονός πως η εμπορική δραστηριότητα των καταστημάτων λιανικής κατά τη διάρκεια του τρέχοντος επταμήνου υπολείπεται κατά 1,6% σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2013. Τα προβλήματα και οι προκλήσεις που έχουν καθηλώσει τη ζήτηση και έχουν οδηγήσει σε οικονομικό μαρασμό και τελικά σε οριστική έξοδο από την αγορά 130 χιλιάδες μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις παραμένουν. Οι εξελίξεις το επόμενο χρονικό διάστημα θα είναι καθοριστικές σε μία αγορά που προσπαθεί, επί ματαίω μέχρι σήμερα, να βρει επιτέλους το βηματισμό της.

Οι μεταβολές του τζίρου και του όγκου πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο οδήγησαν την ΕΣΕΕ σε προτάσεις αλλαγών στην αγορά. Στις σχετικές συνεδριάσεις της ομάδας εργασίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για την επεξεργασία κώδικα δεοντολογίας για τις εκπτώσεις, προσφορές, προωθητικές ενέργειες και διαχείριση αποθεμάτων η ΕΣΕΕ, μεταξύ άλλων προτείνει τα εξής:

• Ως προς τις εκπτώσεις, πρέπει να καταργηθούν οι ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι. Οι τακτικές εκπτώσεις πρέπει να έχουν σαφή ημερομηνία έναρξης και λήξης και οι μέρες να είναι συνεχόμενες.

• Επειδή κάθε περιοχή έχει τις ιδιαιτερότητές της, τουλάχιστον η διενέργεια εποχιακών και θεματικών προσφορών να καθορίζεται από το τοπικό εμπορικό σύλλογο σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

• Να είναι σαφής η χρονική διάρκεια των προσφορών (πχ. «10ήμερα ή 15νθήεμερα προσφορών).

• Οι διπλές διαγραμμένες τιμές και η χρήση ποσοστών να επιφυλάσσονται μόνο για τις εκπτώσεις.

• Να απαγορεύονται οι εκπτώσεις – προσφορές – προωθητικές ενέργειες τις 30 ημέρες που προηγούνται των τακτικών εκπτώσεων.

• Η χρονική διάρκεια των προσφορών να μην υπερβαίνει το 50% της αμέσως προηγούμενης χρονικής περιόδου κατά την οποία τα προσφερόμενα προϊόντα διατίθενται στη τιμή στην οποία δηλώνεται ως αρχική, χρησιμοποιώντας συγκεκριμένο τρόπο μέτρησης που βγαίνει με μαθηματικό τύπο και χρησιμοποιείται στο εξωτερικό.

• Να έχουν το δικαίωμα και τα κοινά καταστήματα να δημιουργούν «γωνιές stock».

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή, ανακοίνωσε τον Αναθεωρημένο Δείκτη Κύκλου Εργασιών και το Δείκτη Όγκου στο Λιανικό Εμπόριο, για το μήνα Ιούλιο του 2014 (έτος βάσης 2010=100,0). Ακολουθεί η εξέλιξη των δύο δεικτών με τις ετήσιες και μηνιαίες μεταβολές τους (επισυνάπτονται σχετικοί πίνακες).

ΔΕΙΚΤΗΣ ΚΥΚΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΣΤΟ ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ1:

• Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο του μηνός Ιουλίου 2014 (με τα καύσιμα) σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2013, παρουσίασε αύξηση κατά 1,5% έναντι μείωσης 14,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012.

• Ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο του μηνός Ιουλίου 2014, (χωρίς τα καύσιμα), σε σύγκριση με τον αντίστοιχο του Ιουλίου 2013, παρουσίασε αύξηση κατά 1,1%, έναντι μείωσης 14,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012.

• Η μηνιαία μεταβολή αυτών των δεικτών έχει ως εξής: Ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο του μηνός Ιουλίου 2014, σε σύγκριση με τον Ιούνιο του ίδιου έτους, παρουσίασε: α) Χωρίς τα καύσιμα μηνιαία μείωση κατά 0,5%, β) Ο ίδιος δείκτης με τα καύσιμα παρουσίασε επίσης μηνιαία πτώση κατά 0,7%.

1Σημειώνεται ότι, ο Δείκτης Όγκου στο Λιανικό Εμπόριο προκύπτει από τον αποπληθωρισμό του Δείκτη Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο, χρησιμοποιώντας για το σκοπό αυτό, ως αποπληθωριστή, το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή δηλαδή το ποσοστό του πληθωρισμού της αντίστοιχης χρονικής περιόδου.

ΔΕΙΚΤΗΣ ΟΓΚΟΥ ΣΤΟ ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ :

• Συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων ο Δείκτης Όγκου στο Λιανικό Εμπόριο, του μηνός Ιουλίου 2014, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2013, παρουσίασε αύξηση κατά 4,8%, έναντι μείωσης 13,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012.

• Ακολουθώντας την πορεία του κύκλου εργασιών ο Δείκτης Όγκου του Ιουλίου 2014 (χωρίς τα καύσιμα), σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2013, παρουσίασε αύξηση κατά 2,2%, έναντι μείωσης 14,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012.

• Η μηνιαία μεταβολή αυτών των δεικτών έχει ως εξής: Ο Δείκτης Όγκου στο Λιανικό Εμπόριο του μηνός Ιουλίου 2014, σε σύγκριση με τον Ιούνιο του ίδιου έτους, παρουσίασε: α) Χωρίς τα καύσιμα μηνιαία αύξηση κατά 3,1%, β) Ο ίδιος δείκτης με τα καύσιμα παρουσίασε μηνιαία άνοδο κατά 2,8%.

ΑΝΑΛΥΣΗ

ΑΝΑ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 

ΜΕΤΑΒΟΛΗ

ΔΕΙΚΤΗ

ΚΥΚΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (%)

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΔΕΙΚΤΗ ΟΓΚΟΥ (%)
 

Ιούλιος     (2014/ 2013)

 

Ιούλιος 2014/            Ιούνιος  2014

  Ιαν.-  Ιούλιος  2014 /              Ιαν.-  Ιούλιος. 2013           

Ιούλιος     (2014/ 2013)

 

Ιούλιος 2014/            Ιούνιος  2014

 Ιαν.-  Ιούλιος  2014 /            Ιαν.-  Ιούλιος. 2013         
Μεγάλα καταστήματα τροφίμων       0,4           -2,1              -2,2       3,3            -1,1  0,1
Πολυκαταστή-ματα      -1,4            6,0             -10,9      -0,2            13,9  -10,7
Καταστήματα καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων       3,2           -0,9               0,1       3,9           -1,6   2,6
Καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού      -9,0           -6,9              -6,3      -6,7           -6,3  -4,4
Καταστήματα  φαρμακευτικών – καλλυντικών    7,4   -1,8              1,4        2,3             -1,2             -3,5
Καταστήματα  ένδυσης – υπόδησης       8,2   7,8              3,1       10,3             25,5    6,3
Καταστήματα επίπλων – ηλεκτρικών ειδών-οικιακού εξοπλισμού      -3,5            6,8             -6,1      -5,0              12,5 -7,7
Καταστήματα βιβλίων –χαρτικών και λοιπών ειδών      11,5            0,2              5,0       18,3              2,3            10,4
Πωλήσεις εκτός καταστημάτων      10,3           -7,1              0,0 Δεν υπολογίζεται
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Comments

comments

Ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ