Το κουστούμι σε κάνει λιγότερο αποτελεσματικό

Δημοσιεύθηκε: 07 Μαϊου 2015,

Και ναι, έγινε και αυτό, η σημασία του «επαγγελματικού ενδυματολογικού κώδικα» αποκωδικοποιήθηκε μέσα από έρευνα. Είναι πλέον επίσημο: ανάλογα με το πόσο επίσημα ή χαλαρά είναι ντυμένος κάποιος, αισθάνεται και σκέφτεται και με διαφορετικό τρόπο. Πάντως τα ευρήματα δεν επιβεβαιώνουν την έως τώρα επικρατούσα στον κόσμο των επιχειρήσεων άποψη!

Έχετε παρατηρήσει ότι σε κάποιους τομείς του επιχειρηματικού κόσμου, ο βαθμός ευφυϊας ενός ατόμου μοιάζει να είναι αντιστρόφως ανάλογος της επισημότητας του ντυσίματός του; Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο κλάδος τεχνολογίας, όπου συνήθως όλοι ντύνονται «χαλαρά», από τους μηχανικούς που σχεδιάζουν και κατασκευάζουν τα προϊόντα, μέχρι τους επικεφαλής της επιχείρησης πολλές φορές. Σε τέτοιους χώρους εργασίας πολλοί κοιτάζουν κάπως υποτιμητικά τους «κουστουμάτους, που χρειάζονται τη στολή για να αισθάνονται σημαντικοί».

Για να είμαστε ξεκάθαροι, δε λέμε ότι όποιος φοράει κουστούμι είναι αναποτελεσματικός ή ρηχός. Σε πολλούς κλάδους και περιστάσεις τα κουστούμια είναι κάτι σαν τις στολές των αθλητικών ομάδων. Αν δεν είσαι «ντυμένος», απλώς δεν παίζεις!

Πώς όμως επικράτησε αυτή η ενδυματολογική σημειολογία και γιατί έχει τόσο μεγάλη δύναμη ακόμα και τώρα, μετά από εκατοντάδες χρόνια;

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που έγινε στο California State University, Northridge, οι περισσότεροι άνθρωποι όταν είναι επίσημα ντυμένοι:

– Αισθάνονται πιο ισχυροί, αλλά λιγότερο συνδεδεμένοι

– Σκέφτονται πιο σφαιρικά, αλλά δεν εστιάζουν στη λεπτομέρεια

– Ευνοούν την αφηρημένη σκέψη έναντι των «χειροπιαστών» γεγονότων

Οι ερευνητές -που είναι ακαδημαϊκοί- παρουσιάζουν τα χαρακτηριστικά αυτά ως θετικά και χρήσιμα σε επιχειρηματικές περιστάσεις. Εάν τα εξετάσουμε όμως από μία διαφορετική οπτική γωνία, ουσιαστικά περιγράφουν ένα άτομο που:

– Παρουσιάζει μία στομφώδη ή πομπώδη επίγνωση της σημαντικότητάς του

– Χρησιμοποιεί εξεζητημένη φρασεολογία ή μία σύγχρονη «ορολογία αργκό» του κλάδου του  

– Έχει μία οπτική γωνία «50.000 μέτρων πάνω από το έδαφος», που μοιάζει να αγνοεί τα κοινά εγκόσμια.

Μήπως είναι το μέσο ανώτερο – ανώτατο επιχειρηματικό στέλεχος;

Με μία δεύτερη ερμηνεία των ευρημάτων της μελέτης, το χαρακτηριστικό παράδειγμα του ανθρώπου που «ντύνεται για την επιτυχία» (με την παραδοσιακή έννοια), όταν το κάνει, έχει χαμηλότερη επίγνωση του εαυτού του, μικρότερη ευφυϊα και λιγότερο ευρεία αντίληψη, απ’ ότι όταν το ίδιο άτομο είναι ντυμένο πιο άνετα. Μήπως τυχαίνει να έχετε παρατηρήσει κάτι τέτοιο στην πραγματική ζωή;

Με αυτή την ερμηνεία της μελέτης γίνεται ξεκάθαρο και γιατί ο κόσμος των μεγάλων επιχειρήσεων κυριαρχείται όλο και περισσότερο από ανθρώπους σαν τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ (τον ιδρυτή του Facebook), που μπορεί να φοράνε τζιν, φόρμες ή μπλούζες με κουκούλες ακόμα και σε συναντήσεις με επενδυτές ή τις γενικές συνελεύσεις των μετόχων. Τελικά, γιατί να φορέσουν κουστούμι, εάν αυτό τους κάνει λιγότερο αποτελεσματικούς;

Sofokleousin.gr LIFE

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Comments

comments

Ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ